Basis op Orde in Breda

Thema Veilig Breda

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt afgerond € 0,5 miljoen. De grootste afwijkingen noemen we hieronder.

Veiligheid openbare ruimte: € -0,1 miljoen
Binnen het product Veiligheid openbare ruimte zien we de volgende afwijkingen: 

  • Vanwege uitbreiding van de gebieden wordt er voor de naheffing parkeren een resultaat verwacht van € 0,45 miljoen.
  • We verwachten minder inkomsten uit evenementen. Er zijn tevens extra uitgaven vanwege inzet beveiliging/ sfeerbeheer tijdens feestdagen en openbare evenementen zoals Koningsdag, jazzfestival, carnaval en de kermis, met een totaal tekort van € 0,24 miljoen. De inzet hiervoor is noodzakelijk. 
  • Bij de verzelfstandiging van de markten zijn destijds financiële afspraken gemaakt over de overgangsperiode, waarvoor geen financiële dekking is. Dit betreft een tegemoetkoming voor de energielasten en kosten met betrekking tot grondankers en wateroverlast stroomputten. Dit leidt naar verwachting tot een eenmalig tekort in 2023 van minder dan € 0,1 miljoen.
  • Daarnaast zijn er diverse kleine afwijkingen met betrekking tot boa’s, camera's, horeca en havens die leiden tot een restant tekort van € 0,33 miljoen. 
  • Het experiment gesloten coffeeshops is vertraagd opgestart waardoor niet alle beschikbare middelen in 2023 worden uitgegeven. Het verwacht resultaat is € 0,14 miljoen. 

Fysieke Veiligheid: € 0,6 miljoen
De financiële afwijkingen zien we met name bij twee verbonden partijen:

  • Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB): door een vrijval van de egalisatiereserve kapitaallasten van € 1,4 miljoen en de afrekening over 2022 van € 0,1 miljoen zien we hier een positief resultaat. Echter door een hogere bijdrage van Breda ter dekking van het begrotingstekort bij VRMWB als gevolg van de nieuwe CAO en inflatiegevolgen van € 0,6 miljoen, is het resultaat € 0,9 miljoen.
  • Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant: door een hogere bijdrage aan deze gemeenschappelijke regeling bedraagt het tekort hier € 0,2 miljoen.

Thema Dienstverlening

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -0,1 miljoen.

Er zijn geen inhoudelijke afwijkingen binnen het thema Dienstverlening. Op financieel gebied zien we de volgende afwijkingen:

  • Voor de verkiezingen wordt een resultaat verwacht van € -0,6 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door kosten die gemaakt gaan worden voor het organiseren van de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023.
  • Hogere leges- en RNI-opbrengsten worden ingeschat op € 0,5 miljoen.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -2,1 miljoen.

Afvalservice: € -0,7 miljoen

  • Huishoudelijk afval – gesloten systeem 
    De CAO-effecten leiden tot een overschrijding van € 0,75 miljoen, maar wordt gedekt door een aantal incidentele meevallers. Een oude afrekening vanuit het afvalstoffenfonds levert € 0,25 miljoen op. Daarnaast zien we op een aantal afvalverwerkingsstromen een (tijdelijk) positieve ontwikkeling. Hout is inmiddels een afvalstroom die geld oplevert in plaats van kost (effect ongeveer € 0,3 miljoen) en bij onder andere matrassen zijn er veel minder afvalverwerkingskosten dan verwacht (effect ongeveer € 0,2 miljoen). 
    De verwachting is dat de opgebouwde voorziening dit jaar niet hoeft te worden aangesproken.
  • Bedrijfsmatig afval 
    Door de CAO-effecten en hogere afvalverwerkingskosten verwachten we een resultaat van € -0,15 miljoen.
  • Vindingrijk/Parels
    Door de CAO-effecten en minder opbrengsten bij Parels en hogere overige exploitatielasten bij Vindingrijk, zoals huisvestingslasten, verwachten we een resultaat van € -0,45 miljoen.
  • Attero
    De financiële effecten van de verloren rechtszaak met Attero, voor Breda € -0,1 miljoen, wordt als verlies buiten de voorziening genomen. 

Groen, wegen en water: € -1,4 miljoen

  • Prijsstijgingen: we zien dat de kwaliteit van de openbare ruimte onder druk staat vanwege hoge prijsstijgingen op het gebied van loon-prijs-indexatie, materiaalkosten, energiekosten, etc. We maken keuzes om binnen budget te blijven. Zo leidde de aanbesteding van het bermenbestek tot € 0,35 miljoen extra kosten (54%). In 2023 vangen we dit op binnen het product groen. Op een aantal onderdelen lukt dit niet en zien we de volgende afwijkingen:
    • Onkruidbestrijding, vegen en borstelen (€ -0,15 miljoen): prijsstijging van 18% op de inzet en inhuur van onkruidborstel en onkruidbrandmachines. 
    • Openbare verlichting (€ -0,64 miljoen): hogere energielasten als gevolg van indexatie vaste kosten vanuit de netwerkbeheerder en verlenging energiecontracten. Daarnaast zijn er hogere onderhoudslasten als gevolg van prijsstijgingen.
  • Begin 2023 zijn al veel drugsdumpingen geweest. De kosten voor het opruimen en saneren zijn hoog en niet te verhalen, want zicht op de dader ontbreekt. Gezien de trend van de afgelopen jaren is een resultaat te verwachten van € -0,4 miljoen.
  • In het kader van uitvoeren van groenonderhoud op rotondes bekostigd uit reclame, heeft een mediation met een mogelijke contractant plaatsgevonden. Een bezwaar van de contractant heeft geleid tot een schikking. Dit leidt naar verwachting tot een resultaat van € -0,13 miljoen.

Bestuursakkoord
Voor de investeringsmiddelen stellen we een afwegingskader groene straten en pleinen op om te komen tot een aantal locaties. De investeringsmiddelen 2023 gebruiken we met name voor voorbereiding. Zodoende is het te realiseren bedrag 2023 bijgesteld naar € 0,3 miljoen en schuiven we het resterende bedrag door naar opvolgende jaren. Voor dit bedrag wordt een voorstel tot votering krediet voorgelegd bij deze bestuursrapportage.

Kapitaalgoederen
De actualisatie kapitaalgoederen is in twee delen opgesplitst, een technisch deel en een beleidsdeel. Het technisch deel ronden we af in het derde kwartaal 2023 en hierin maken we afwijkingen inzichtelijk. Het opleveren van het beleidsmatige deel schuiven we door naar de eerste helft van 2024.

Civieltechnische kunstwerken (CTK)
Er is een achterstand in het uitvoeren van inspecties van CTK. Op dit moment is ongeveer 25% geïnspecteerd, waardoor van ongeveer 75% de kwaliteit niet of onvoldoende in beeld te brengen is. Om die reden wordt op dit moment op basis van een extrapolatie (met een bepaalde onzekerheid) een groter deel van het areaal in beeld gebracht, aangevuld met het uitvoeren van onderzoeken. Voor het uitvoeren van de onderzoeken is aanvullend budget noodzakelijk. Voor 2023 is een deel van dit budget eenmalig gevonden in de impuls openbare ruimte vanuit het coalitieakkoord. Daarnaast is in het SIP in 2023 € 0,05 miljoen voor de Willemsburg en € 0,1 miljoen voor specifieke kunstwerken opgenomen.

Verharding
Uit de inspectie 2022 verwachten we nieuwe achterstalligheid te constateren. In de actualisatie van het beleidskader kapitaalgoederen in 2023/2024 wordt toegewerkt naar een nieuwe, meer duurzame aanpak. Het doel daarvan is achterstalligheid en achterstanden in te lopen en voor de toekomst te voorkomen.

Investeringen en voorzieningen
We zien enkele afwijkingen op de volgende projecten:

  • Uitvoering van het project hergebruik straatstenen is opgestart, maar heeft last van afstemming tussen partijen, prijsstijgingen en personele problemen.
  • Het uitwerken van een plan voor het vernieuwen van het Zandbergplein samen met bewoners, wordt deels in 2023 en deels in 2024 uitgevoerd.
  • Het uitwerken van een plan voor het vernieuwen van het Park Kesteren samen met bewoners, wordt in 2023 voorbereid en in 2024 uitgevoerd mede vanwege een langduriger participatieproces.
  • 2 van de 3 fasen van de vernieuwing van de Ruitersboslaan worden uitgevoerd. Fase 1 wordt dit jaar uitgevoerd, fase 2 (de brug) wordt in 2024 uitgevoerd.
  • Integraal werken leidt tot investeringen in Erasmusplein, Waterspeelplek Grote Mark, Parkstraat, Nelson Mandelaplein, Velsgoed, en Wilhelminapark-Vijverstraat-Parkstraat. In 2023, maar ook grotendeels 2024 wordt ongeveer € 1,1 miljoen in (klimaatadaptieve) projecten als Lovensdijkstraatparking en Oostflank geïnvesteerd. Door verschillende oorzaken vertraagt die uitvoering.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,8 miljoen. 

Er is gestart met het proces om tot een nieuwe Nota Vastgoed te komen ter vervanging van de visie op vastgoed uit 2016. In het bestuursakkoord is een eenmalige impuls opgenomen om te komen tot integrale huisvestingsplannen (IHP) voor Cultuur, Sport en Wijk- en Dorpsvoorzieningen. Deze plannen bieden inzicht in behoefte naar de inzet van vastgoed gebaseerd op de respectievelijke gemeentelijke beleidsdoelstellingen. De beleidsvelden Cultuur en Sport werken aan heldere beleidsdoelstellingen als bouwstenen voor respectievelijke IHP's. In de tweede helft van 2023 starten we met het proces om te komen tot de eerste IHP. 

  • Het wegvallen van huuropbrengsten (leegstand) van het vastgoedobject stadskantoor C resulteert in een verwacht resultaat op de huurinkomsten van € -0,2 miljoen. Stadskantoor C is door de raad op de zwarte lijst gezet om in principe per direct af te stoten.
  • Daarentegen is de verwachting dat de verhuuropbrengsten bij de binnensport accommodaties ten opzichte van de afgelopen jaren weer terugkomen op het niveau van voor de corona periode. Dit resulteert in een verwacht resultaat van € 0,3 miljoen.
  • Er is een resultaat van € 0,5 miljoen op de kapitaallasten. Dit resultaat hangt grotendeels samen met onder andere investeringen in het Talentencentrum. Doordat het gebouw later in gebruik wordt genomen, valt een deel van de begrote kapitaallasten vrij. 
  • Op diverse overige begrotingsposten (onder andere klein onderhoud) wordt een resultaat verwacht van € 0,4 miljoen. Hier ligt onder andere een incidenteel positief aanbestedingsresultaat aan ten grondslag.
  • In 2023 wordt een aantal vastgoedobjecten ter verkoop aangeboden. Dit heeft tot gevolg dat het resultaat positief beïnvloed kan worden met incidentele opbrengsten. Indien er geen verkopen plaatsvinden, wordt de ombuiging vanuit het bestuursakkoord inzake verkoop Vastgoed van € 0,2 miljoen niet behaald.

Verlenging huidige energiecontract
De gemeentelijke energie-leveringscontracten eindigen eind 2023. Er bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van twee verlengingen van ieder één jaar van het contract zodat op korte termijn over kan worden gegaan op een risico spreidende inkoopstrategie van de te verwachte energiebehoefte voor 2024 en 2025. Bij het gebruikmaken van de verlengingsopties uit het huidige leveringscontract, wijzigen de toeslagen. Voor het gas gedeelte van het contract is deze wijziging groter dan de ruimte die de aanbestedingswet biedt ondanks het feit dat de optie tot verlenging is opgenomen in de huidige leveringsovereenkomst. Vandaar dat deze wijziging in toeslagen formeel als wezenlijke wijziging worden aangemerkt hetgeen een verplichting betekent tot een nieuwe aanbesteding. Vanwege dat financiele en operationele bedrijfsrisico's zwaarder wegen bij dit vraagstuk dan verlengen of opnieuw aanbesteden, is er voor gekozen om de gedeeltelijke onrechtmatigheid van het energiecontract te accepteren. Hierdoor kan de verlenging gedeeltelijk als onrechtmatige inkoop worden bestempeld (ongeveer € 0,3 miljoen). 

Investeringen
De verantwoording van het project MFA Bavel is overgeheveld van het programma Ondernemend Breda thema grote projecten naar het programma Basis op orde, thema gemeenschappelijk vastgoed vanwege de nadrukkelijke relatie met Vastgoedbeheer. 

Thema Open overheid

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -0,1 miljoen.

Raad, commissies en griffie
Bij de raad, commissies en griffie wordt een resultaat verwacht van € -0,1 miljoen vanwege formatie-uitbreiding bij de griffie. Hier is vanuit de werkgeverscommissie in de opmaat naar 2023 al op voorgesorteerd door het als knelpunt mee te nemen.