Ondernemend Breda

Thema Stimuleren economische ontwikkeling in Breda

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 1,5 miljoen.

Economische zaken: € 0,6 miljoen
Binnen het beleidsthema economie worden in veel gevallen projecten en activiteiten opgezet met externe partners.
Dat zorgt voor een onzekerheid in de tijd voor het uitwerken van projectplannen, besluitvorming hierover en de uiteindelijke uitvoering van de activiteiten.

Het project B’wise fase 2 is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor uitnutting van middelen. Aanbesteding en uitvoering worden opgestart in de tweede helft van het jaar.
Daarnaast zorgen niet begrote externe subsidies voor Smart City naar verwachting voor een voordelig resultaat.
Team vrijetijdseconomie werkt hard aan concretisering van de (uitvoerings-)plannen. Dit zal in het tweede helft van het jaar naar verwachting tot concrete besteding leiden. 
In combinatie met de krappe intern beschikbare capaciteit rondom de uitvoering van projecten (bijvoorbeeld BredaRing) zorgt voor een te verwachten onderbesteding in 2023 van € 0,6 miljoen.

Energiepakket 2023: nihil
Van de € 2,95 miljoen bestemd voor de ondersteuning van ondernemers vanuit het energiepakket wordt in 2023 € 1,3 miljoen onttrokken uit de reserve. Verwacht wordt dat er voor de resterende middelen van € 1,65 miljoen geen aanvragen komen voor het noodfonds ondernemers in 2023.

Evenementen: € 0,2 miljoen
Het niet doorgaan van enkele evenementen (dancetour, swim to fight cancer) en geen aanmeldingen voor grote nieuwe evenementen geeft een te verwachten onderbesteding op de subsidie- en bijkomende uitgaven van € 0,2 miljoen.

Grondexploitaties werken: € 0,7 miljoen
Voor de bestuursrapportage 2023 zijn alle grondexploitaties tussentijds beoordeeld en zonodig herzien. Dit laatste is het geval als er ten opzichte van de jaarrekening 2022 relevante afwijkingen zijn opgetreden. De cijfers van deze herzieningen vormen de basis voor de prognose van het jaarresultaat 2023. Voor de totale prognose en toelichting wordt verwezen naar het programma Duurzaam Wonen in Breda, thema grote woonprojecten in de stad. Onder dit thema is voor de grondexploitatie werken een resultaat opgenomen van € 0,66 miljoen. Dit bedrag is geheel toe te schrijven aan de inschatting van (verplichte) tussentijdse winstnemingen voor 2023. 

Toelichting investeringen

Bredaring
Door capaciteitsinzet op aanleg glasvezel derden is de aanleg van de Bredaring vertraagd. Hierdoor wordt het beschikbare investeringsbudget van € 0,5 miljoen deels in 2023 uitgenut. Het grootste deel wordt benut in 2024 en 2025. De verwachte investering voor de aanleg van de Bredaring is € 0,15 miljoen in 2023.

Thema Grote projecten in de stad

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -0,2 miljoen.

CrossMark
Het programmabudget wordt naar verwachting geheel uitgenut. De cijfers van de halfjaarherziening van de grondexploitatie zijn nog niet beschikbaar, maar voor de grondexploitaties CrossMark worden geen wijzigingen verwacht. Voor de faciliterende projecten is een begrotingswijziging aangeleverd voor de bestuursrapportage (de lasten en baten van de faciliterende projecten CrossMark zijn bij de begroting opgenomen onder programma 3 thema verdeling beschikbare ruimte en worden overgeheveld naar programma 2 grote projecten).

Het toekomstperspectief is op 7 maart jl. door gedeputeerde staten van de provincie en op 22 juni door de gemeenteraad vastgesteld. De propositie aan het Rijk voor een financiële bijdrage in de investeringen in de Grootschalige Woningbouwlocatie CrossMark-'t Zoet is tijdens de BO Leefomgeving op 23 juni gehonoreerd met € 27,1 miljoen (incl. BTW). 

Gasthuisvelden (€ -0,2 miljoen)
De totale lasten opgenomen onder dit product hebben geheel betrekking op kapitaallasten (van Nieuwe Mark en voorbereidingskredieten Gasthuisvelden, Gasthuisvelden west en Seelig Park). De faciliterende projecten UWV en Kadasterlocatie behoren vanaf 1 januari 2023 niet meer tot het programma Gasthuisvelden. De lasten en baten van deze projecten zijn (in de begroting) opgenomen onder programma 3 thema verdeling beschikbare ruimte. Wat betreft de Nieuwe Mark wordt naar verwachting in 2023 niet gestart met het opstellen van het bestek en schuift € 1 miljoen door naar 2024.

De werkzaamheden van de Nieuwe Mark leiden mogelijk tot beperkingen voor ondernemers in de omgeving. Met hen gaan we in overleg en maken we vervolgens afspraken. Ondanks overleg met de ondernemers worden er toch claims ingediend. Voor het project Nieuwe Mark hebben we een aparte nadeelcompensatieregeling opgesteld.
Op grond van de regeling verwachten we voorschotten te moeten uitkeren en ontstaat er een nadeel in de exploitatie voor 2023 van € 0,23 miljoen. Dit risico was opgenomen in het gemeentebrede risicoprofiel en nu treedt het risico op.

Centrum Oost
De nieuwe naam voor het grote project Oostflank is Centrum Oost. De opgenomen lasten betreffen kapitaallasten (van voorbereidingskredieten). Voor de faciliterende projecten is een begrotingswijziging aangeleverd voor de bestuursrapportage (de lasten en baten van de faciliterende projecten Centrum Oost zijn bij de begroting opgenomen onder programma 3 thema verdeling beschikbare ruimte en worden overgeheveld naar programma 2 grote projecten).

Verbeter Breda
De ontwikkeling en uitvoering van plannen uit het Pact van Breda deel 3 moet grotendeels plaatsvinden in de lijn. Vanuit het programma is niet goed in te schatten of alle plannen dit jaar tijdig in gang gezet worden om de begrote kosten te maken in 2023. Het verschilt per plan wat hier de oorzaak van is. Zo neemt het maken van de woonzorgvisie en het maken van de nieuwe alliantie afspraken met de woningbouwcorporaties, huurderskoepels en zorgorganisaties zeker dit hele jaar in beslag. Hierdoor worden er mogelijk nog geen concrete afspraken gemaakt over de proef woonruimteverdeling. Dit, omdat de visie erop en de afspraken erover worden uitgewerkt in de Alliantie Wonen. Ten aanzien van de bouwsteen ‘Leefbaar inkomen’ zijn er in de gemeentelijke organisatie nog geen plannen uitgewerkt waarmee gebiedsgericht invulling kan worden gegeven aan de ambities. Het ontwikkelen van plannen met de nodige partners kost veel tijd.

Ontwikkelingen Bavel
Betreft kapitaallasten (van voorbereidingskrediet). Voor de faciliterende projecten is een begrotingswijziging aangeleverd voor de bestuursrapportage (de lasten en baten van de faciliterende projecten Bavel zijn bij de begroting opgenomen onder programma 3 thema verdeling beschikbare ruimte en worden overgeheveld naar programma 2 grote projecten).

Toelichting investeringen

CrossMark/Havenkwartier investeringen Woningbouwimpuls: € 0,2 miljoen
Voor de investeringen van de Woningbouwimpuls van € 2,0 miljoen wordt verwacht dat € 0,2 miljoen uit 2023 doorschuift naar 2024. De voorbereiding van de openbare ruimte Klavers Jansen schuift vanwege de besluitvorming over het cultuurcluster door naar 2024. Het werk Verlengde Speelhuislaan is gestart en in uitvoering. Doordat werk met werk wordt gemaakt kunnen de kosten mogelijk lager uitvallen.

CrossMark/'t Zoet: pm
Overeenkomstig de intentieovereenkomst dragen gemeente en provincie ieder 50% van de kosten. Voor 2023 is bij de begroting 2023 uitgegaan van € 1,2 miljoen voor de planvoorbereiding. Het gemeentelijk aandeel is € 0,6 miljoen. Na vaststelling van het Toekomstperspectief is een productenraming voor 2023-2024 opgesteld, waarbij de benodigde inzet en middelen in beeld zijn gebracht. De kosten van de planvoorbereiding worden hoger ingeschat. Dit wordt nader in beeld gebracht.

Gasthuisvelden/Nieuwe Mark: € 1,0 miljoen
Voor de tweede fase wordt gewerkt aan het definitief ontwerp. Verwacht wordt dat het bestemmingsplan eind 2023 onherroepelijk is. Dit jaar wordt niet meer gestart met het bestek. Om deze reden schuift een bedrag van € 1,0 miljoen door naar 2024.

Centrum Oost: nihil
Voor het Chassékwartier wordt volop gewerkt aan een ontwikkelvisie die doorloopt naar 2024. Van het totale bedrag van ongeveer € 0,5 miljoen schuift € 0,2 miljoen door naar 2024. Voor de herinrichting van de Vlaszak wordt € 0,2 miljoen aan voorbereidingskosten vervroegd. Gewerkt wordt aan afronding van het definitief ontwerp en daarna bestek en aanbesteding eind dit jaar. Een bestuurlijk voorstel voor kredietaanvraag is in voorbereiding. 

Thema Dynamische stad

Thema Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,1 miljoen.

HBO: € 0,2 miljoen
Vanuit het product 'werkend leren' (Breda-ficaten) wordt verwacht dat er € 0,2 miljoen aan middelen overblijven in 2023. Met de nieuwe onderwijsvisie wordt er een nieuwe impuls gegeven aan deze middelen.

Onderwijshuisvesting: € -0,1 miljoen
Er wordt gewerkt aan een hernieuwd doorcentralisatieplan samen met de onderwijshuisvestingscoöperaties BreedSaam en Building. Om dit traject te ondersteunen, is er een extern adviesbureau aangehaakt waarvoor geen middelen waren gereserveerd. Dit zorgt naar verwachting voor een resultaat van € -0,1 miljoen.

Daarnaast neemt het aantal vluchtelingenkinderen, waaronder statushouders en Oekraïners, toe. Voor de leerlingen die naar de Internationale Schakel Klas (ISK) gaan, is in bestaande schoolgebouwen voldoende lesruimte. Voor de Oekraïense leerlingen die teruggaan, wordt na de zomer 2023 een Oekraïense school gestart. De verwachting is dat daarvoor 6 tot 8 lokalen (gegroepeerd) nodig zijn. In dit stadium zijn die nog niet beschikbaar. Dit betekent dat huur van geschikte ruimte of het plaatsen van noodlokalen mogelijk nodig is. De specifieke uitkering vanuit het Rijk verloopt per 31 juli 2023 en er is nog geen signaal ontvangen over een nieuwe regeling. Mogelijk worden kosten gemaakt na deze termijn en wordt daarom aangemerkt als risico.

Volwasseneducatie
Deltaplan Onderwijs en Arbeidsmarkt
Er wordt gewerkt aan de concretisering van het actieplan. De verwachting is dat een deel van de middelen wordt benut. In het plan zit ook een bestedingsvoorstel voor de looptijd van het actieplan. Mochten de middelen niet volledig worden besteed, dan worden deze opgenomen voor de doelstelling van het actieplan voor de lange termijn. 

Thema Verbindend bestuur

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 0,1 miljoen.

Stedelijke Regio Breda Tilburg (SRBT)
Medio 2022 is duidelijk geworden dat het Rijk afspraken wil maken op de schaal van Novex-gebied Stedelijk Brabant. Daarmee vervallen de verstedelijkingsakkoorden op de schaal van de stedelijke regio’s. In plaats daarvan is een Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant 2040 uitgewerkt met daarin regionale paragrafen voor de stedelijke regio’s. In dit Ontwikkelperspectief zijn tevens de eerste uitvoeringsafspraken met provincie en Rijk opgenomen. Na het aantreden van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt het Ontwikkelperspectief definitief vastgesteld. Vervolgens wordt een Uitvoeringsprogramma bij het Ontwikkelperspectief uitgewerkt. De overige geschetste ontwikkelingen laten geen afwijkingen zien.

BrabantStad
Binnen BrabantStad werken we met zeven steden en de provincie samen gericht op een sterk internationaal concurrerend en duurzaam groeiend stedelijk netwerk. BrabantStad doet dat met oog voor de eigenheid van alle steden en met respect voor het mozaïek van Brabant waarin stad en ommeland in sterke mate met elkaar verweven zijn. Binnen BrabantStad agenderen we specifiek grootstedelijke problematieken en uitdagingen.