Vitaal en Sociaal Breda

Thema Opgroeien

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat voor het thema opgroeien bedraagt € -9,6 miljoen.

Jeugdhulp: € -7,1 miljoen
Een resultaat van € -7,1 miljoen op verschillende jeugdonderwerpen, bestaande uit: familie/jeugdhulp (€ -6 miljoen), personele capaciteit (€ -0,8 miljoen) en regionale samenwerkingen (€ -0,3 miljoen).

  • Familie/jeugdhulp
    Steeds meer jongeren maken gebruik van ambulante jeugdhulp. Ook de gedeclareerde kosten per jeugdige nemen toe, mede door de indexering van tarieven. Daarnaast is er een pakket aan beheers- en verbetermaatregelen. De beoogde kostenreductie van € 2,8 miljoen, die is ingevoerd in 2018 wordt niet gerealiseerd, doordat de ingevoerde en bedachte beheersmaatregelen onvoldoende effect hebben door de sterke toename van het aantal cliënten. In het derde kwartaal van 2023 wordt het nieuwe pakket aan beheers- en verbetermaatregelen in uitvoering gebracht. Het financieel effect wordt op dit moment doorgerekend aan de hand van het pakket wat samengesteld wordt. Tevens zal dat om aanpassing van de verordening Jeugd vragen waarbij het streven is deze in het vierde kwartaal van 2023 aan door het college vast te stellen en aan te bieden aan de raad ter besluitvorming.
  • Personele capaciteit en pakket aan beleidsimpulsen/nieuwe projecten
    Door de groei van het aantal cliënten wordt er meer personele capaciteit (onder andere voor de lokale toegangsfunctie) ingezet. Een resultaat van € -1,3 miljoen.
    Voor het pakket aan beleidsimpulsen en nieuwe projecten verwachten wij een resultaat van € 0,5 miljoen. Dit wordt mede veroorzaakt doordat projecten in latere uitvoerende fase komen dan gepland. Veroorzaakt door capaciteitsproblemen/krapte op de arbeidsmarkt bij de gemeente als bij de partners.
  • Regionale samenwerkingen
    Regionale samenwerkingen verwacht resultaat is € -0,3 miljoen. Voor diverse samenwerkingsverbanden met de regio verwachten wij een extra bijdrage te betalen door stijgende kosten (onder andere stijging van loon- inhuurkosten door indexering). Het gaat onder andere om het crisisinterventie team, jeugd advies team, norm van opdrachtgeverschap en uitvoeringskosten voor de samenwerkingsverband West-Brabant Oost (WBO).

Jeugdgezondheidszorg: € -0,8 miljoen
De kosten voor uitvoeringen van deze wettelijke taak valt bij JONG JGZ incidenteel hoger uit, dan begroot (€ 0,7 miljoen). Daarnaast verwachten wij een extra bijdrage aan de GGD inzake cao-indexering van € 0,1 miljoen.

Jeugdbescherming Brabant en Almata: € -0,4 miljoen
Jeugdbescherming Brabant (JBB) heeft aangegeven een financiële impuls nodig te hebben om onder andere kwaliteit, personeel en financiële zaken op orde te brengen. Er is besloten (samen met vijf andere jeugdhulpregio’s waaronder WBO) om JBB in staat te stellen om de organisatie structureel op orde te brengen waarmee de uitvoering van goede jeugdbescherming en jeugdreclassering geborgd wordt. De financiële impuls/incidentele bijdrage vanuit Breda bedraagt € 0,3 miljoen.

Voor Almata is een continuïteitsbijdrage van € 0,1 miljoen beschikbaar gesteld.

Leerlingenvervoer: € -1,1 miljoen 
Het resultaat wordt voor € 0,6 miljoen veroorzaakt door gestegen vervoerskosten en de toename van het vervoer van en naar jeugdzorglocaties. Daarbovenop is sprake van een extra tekort van € 0,3 miljoen gerelateerd aan indexatie. Het overige tekort van € 0,2 miljoen wordt verwacht in de tweede helft van het jaar wanneer het aanbestedingstraject is afgerond.

ZonMw: € -0,15 miljoen
In 2022 is het ZonMw Maatschappelijke Diensttijd (MDT) meerjarige project FIKS met succes afgerond en in 2023 de subsidie definitief vastgesteld. Het project begeleidde jongeren naar een (vervolg) opleiding of werk met workshops en trainingen waarvoor zij een competentie paspoort ontvingen. Als tegenprestatie werden opdrachten uitgevoerd bij maatschappelijke organisaties. Een deel van deze subsidie bestond uit een bijdrage van € 0,15 miljoen van de gemeente Breda als cofinanciering. Bij het opstellen van de verantwoording voor deze subsidie komt ook de incidentele afrekening van de cofinanciering aan bod. 

Thema Betrokken zijn

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat van het thema bedraagt € -3,8 miljoen.

Wmo voorzieningen: € -2,9 miljoen
Het resultaat wordt grotendeels veroorzaakt doordat de indexering van de Wmo tarieven gemiddeld 5% hoger zijn dan de toegepaste indexering van 2,9% op de begroting. De prognose is gebaseerd op de in mei afgegeven indicaties. 

Wmo voorziening Prognose 
Huishoudelijke ondersteuning € -0,8 miljoen
Begeleiding € -0,8 miljoen
Kleinschalig collectie taxivervoer € -0,4 miljoen
*Wmo vervoers- en woonvoorzieningen € -0,9 miljoen

Capaciteit: € -0,9 miljoen
Mede door de aanzuigende werking in voorgaande jaren van het abonnementstarief bij huishoudelijk ondersteuning wordt er meer (tijdelijk ingehuurd) personele capaciteit ingezet.

Thema Leren, ontwikkelen en werken

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -1,3 miljoen.

Wet Buig: € -1,0 miljoen
Begin mei is het nader voorlopig budget Buig 2023 bekendgemaakt. Dit is nog een tussenstand. Eind september wordt het budget definitief vastgesteld. Dan worden ook de precieze gevolgen van de ophoging van het wettelijk minimumloon verwerkt (hierdoor stijgt ook de hoogte van de bijstandsuitkeringen). Ter indicatie is hiervoor al wel een grove berekening per gemeente gemaakt. Het budget voor Breda is neerwaarts bijgesteld met € 0,5 miljoen (was € 73,2 miljoen, dit wordt € 72,7 miljoen).

In de eerste helft van dit jaar zien we een lichte stijging van het aantal bijstandsuitkeringen. Als deze stijging verder doorzet, passen de uitgaven naar verwachting niet binnen het nu beschikbare budget. Een voorzichtige prognose van het resultaat, mede op basis van de werkelijke uitkeringslasten over de eerste zes maanden, laat een tekort zien van ruim € 1 miljoen. Hierbij nadrukkelijk opgemerkt dat het budget van het Rijk pas eind september definitief wordt vastgesteld.

Fraudeonderzoeken Regio: € -0,1 miljoen
Voor gemeenten uit de regio worden minder fraudeonderzoeken uitgevoerd. Dit leidt naar verwachting tot een resultaat van € -0,1 miljoen. Op dit moment zijn er nieuwe contractbesprekingen. De verwachting is dat we dit product hiermee kostendekkend kunnen maken.

Toezicht en handhaving Wet kinderopvang: € 0,1 miljoen
De gemeente is formeel verantwoordelijk voor het toezicht op de kinderopvang en heeft dit belegd bij de GGD. Na het intensiveren van het toezicht op de kinderopvang resteert er nog een bedrag van ongeveer € 0,1 miljoen. Dit bedrag is bestemd voor een extra kwaliteitsimpuls. Naar verwachting krijgt dit volgend jaar zijn beslag, waardoor dit bedrag nu overblijft.

Ombuiging werk & inkomen: € -1,5 miljoen
Als gevolg van een fors financieel resultaat de afgelopen jaren op het gebied van werk & inkomen, is in het bestuursakkoord gerekend met een voordeel van € 3 miljoen in 2023, aflopend naar € 0,5 miljoen in 2026. Dit financiële resultaat is in eerdere jaren vooral behaald door incidentele meevallers. Op dit moment is het nog onzeker of deze meevallers zich voordoen in 2023. Mogelijk dat door deelname aan het regionale ESF+ project “West-Brabant Werkt aan morgen! 2023-2024” voor aanvullende inkomsten kan zorgen. Daarnaast worden er op dit moment scenario’s en beheersmaatregelen onderzocht die mogelijk kunnen bijdragen aan het realiseren van de ombuiging. Er is nog geen zicht op de uitkomsten hiervan.
Gezien bovenstaande onzekerheden wordt vooralsnog het uitgangspunt gehanteerd dat de ombuiging van € 3 miljoen voor de helft wordt gerealiseerd.

Regionaal arbeidsmarktbeleid: nihil
De scope van de regionale agenda richt zich specifiek op de dienstverlening in de arbeidsmarktregio aan mensen (werkgevers, werkzoekenden en werkenden) die hulp nodig hebben om de volgende stap te zetten op weg naar (ander) werk. Het betreft werkgevers- en werkzoekendendienstverlening, aansluiting onderwijs arbeidsmarkt en de banenafspraak. Dit raakt zowel de regionale als lokale, Bredase beleidsdoelen. Momenteel werken we aan de oplevering van de regionale uitvoeringsagenda 2023-2024 en een daaraan verbonden uitnuttingsbudget. De agenda is gericht op de samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt om daarmee de kansen te vergroten op duurzame inzetbaarheid van kwetsbare groepen op de West-Brabantse arbeidsmarkt. Hierin staan programmalijnen, projecten en activiteiten en benodigde middelen waarmee we aan de slag gaan. De vaststelling van deze programmalijnen wordt op het eerstvolgende bestuurdersoverleg van het Regionaal Werkbedrijf verwacht (ingepland medio september 2023). Hiermee is er akkoord voor de uitnutting van beschikbare regionale middelen. Dit verklaart mede waarom de beschikbare middelen nog niet volledig zijn uitgenut. Een bedrag van ongeveer € 2,5 miljoen wordt bij de resultaatbestemming bij de jaarrekening voorgesteld over te hevelen naar 2024. Voor de bestuursrapportage is het resultaat budgettair neutraal aangezien de lagere uitgaven ook een lagere uitname uit de reserve tot gevolg heeft.

Afdeling Werk: € 0,5 miljoen
We verwachten ten opzichte van de begroting een resultaat van € 0,5 miljoen. Dit wordt mede veroorzaakt door extra gegeneerde omzet.

Gestegen energielasten
In afwachting van de vaststelling van de wetswijziging energietoeslag 2023 stelde het college op 7 februari 2023 de lokale regeling energiebijdrage 2023 vast. Momenteel hebben we 4.255 ambtshalve verstrekkingen gedaan aan inwoners die rechthebbend zijn en voldoen aan de voorwaarden. Van de 3.844 aanvragen zijn er 3.785 afgehandeld en in 3.436 gevallen overgegaan tot een verstrekking. In totaal hebben 7.691 (stand week 34) inwoners tot nu toe gebruikgemaakt van de energiebijdrage 2023. Dit betreft een bedrag van € 3,8 miljoen. Beschikbaar voor 2023 is € 6,2 miljoen. De verwachting is dat dit budget voor 2023 toereikend is.

Afgelopen 3 juli is het gewijzigde wetsvoorstel Energietoeslag 2023 aan de Tweede Kamer aangeboden. Een onderzoek naar financiële toereikendheid leidde tot een aangepaste verdeelsystematiek voor 2023. Met het ministerie van SZW is afgesproken dat er zo snel mogelijk een overzicht komt voor iedere gemeente met het voorlopig te ontvangen bedrag*. De energietoeslag 2023 kan worden uitbetaald tot en met 30 juni 2024.

De aanvraagtermijn voor de energietoeslag 2022 is inmiddels gesloten. In totaal hebben we 11.000 huishoudens kunnen ondersteunen met de energietoeslag. Hiermee hebben we een bereik van 79% van de totale mogelijke doelgroep. Van het Rijk hebben we hiervoor een bedrag ontvangen van bijna € 17 miljoen. Het totaal besteed bedrag wordt naar verwachting circa € 15 miljoen, zodat € 2 miljoen resteert. Dit resultaat is budgettair neutraal aangezien de lagere uitgaven ook een lagere uitname uit de exploitatiereserve tot gevolg heeft.

* Totaal beschikbaar € 1,4 miljard. Hiervan is € 500 miljoen al verdeeld onder gemeenten in december om € 500 uit te keren (voor Breda € 6,2 miljoen), de resterende € 900 miljoen (€ 800) wordt vermoedelijk in de septembercirculaire 2023 verdeeld.

Ondersteuning energiekosten studenten 2023: € 0,6 miljoen
Studenten met een laag inkomen en aantoonbare energielasten kunnen een beroep doen op de bijzondere bijstand. Breda heeft van het Rijk hiervoor een bedrag van € 0,7 miljoen ontvangen. Tot op heden is hier weinig gebruik van gemaakt. Naar verwachting resteert hier een bedrag van € 0,6 miljoen. Het is nog niet bekend of (gedeelte van) dit bedrag terug moet naar SZW als het gewijzigde wetsvoorstel in werking treedt. Zeker omdat in het gewijzigd wetsvoorstel Energietoeslag 2023, dat op 3 juli naar de Tweede Kamer is gestuurd, landelijk een oplossing is gevonden voor studenten die te maken hebben met verhoogde energiekosten. DUO verstrekt hiervoor een gift van € 400.

Energiepakket gemeente Breda t.b.v. bewoners: nihil
Binnen Participatie zijn de volgende projecten opgenomen: uitbreiding sociale energiecoaches (€ 0,2 miljoen), noodfonds bewoners (€ 0,25 miljoen) en personele inzet energiepakket bewoners (€ 0,3 miljoen).

  • De sociale energiecoaches zijn recent gestart, maar worden nog bekostigd vanuit het Rijk. Ook de eventuele uitbreiding van het aantal coaches (naar verwachting in het najaar) komt ten laste van deze Rijksmiddelen. Hierdoor worden de gemeentelijke middelen nog niet aangesproken.
  • Het gemeentelijk noodfonds bewoners is operationeel per 1 april 2023 en gaat lopen tot eind 2023. Op dit moment is er nog maar 1 aanvraag en toekenning geweest. Naar verwachting blijven hier gelden over.
  • De personele inzet wordt eerst door eigen medewerkers gedaan. Pas bij een sterke toename van het aantal ondersteuningsaanvragen, wordt het aanvullend budget aangesproken.

Omdat er minder uitgaven worden verwacht, vindt er een lagere uitname uit de reserve plaats. Hierdoor is het resultaat budgettair neutraal.

Bredapas 
Het onderzoek naar de verdere ontwikkeling van de Bredapas vindt medio 2023 plaats. Het onderzoek gaat ook over de verbreding van de Bredapas, waardoor de pas voor meer inwoners toegankelijk wordt. Het is mogelijk dat het onderzoek pas begin 2024 wordt afgerond.

Inkoop kennis schuldhulpverlening ondernemers 
Omdat we onze ondersteuning voor ondernemers een extra impuls willen geven, kopen we specialistische kennis in. Vooralsnog voor de komende 2 á 3 jaar. De aanbesteding is met ene jaar vertraagd en is in 2023 gestart. We verwachten daardoor minder aanmeldingen dan voorzien.

Bewindvoering: € 0,1 miljoen
Het budget voor de 2 gemeentelijke bewindvoerders wordt niet volledig uitgenut. De werving heeft in eerste instantie niet tot het gewenste resultaat geleid. De vacature wordt opnieuw opengesteld. Naar verwachting resteert hier een bedrag van € 0,1 miljoen.

Schuldenafkoopfonds (SAF)
Naast het jaarlijkse budget van € 0,1 miljoen resteren er ook eenmalige middelen uit voorgaande jaren van € 0,17 miljoen. De verwachting is dat we dit jaar ongeveer € 0,14 miljoen gaan besteden. Hierdoor blijft een bedrag van € 0,13 miljoen over. Conform afspraak in het beleidsplan blijft dit bedrag gereserveerd in het fonds (is budgettair neutraal, omdat er ook geen uitname uit de reserve hoeft plaats te vinden).

Minnelijke schuldhulpverlening (MSNP)
Na een onverwacht besluit van de eerste en tweede kamer is landelijk afgestemd dat het aflostraject voor minnelijke schuldhulpverlening (MSNP) vanaf 1 juli 2023 wordt verkort. Besloten is dat de verkorting ook voor bestaande MSNP trajecten gaat gelden. Niet alleen moeten schulden deels worden afgekocht, ook moet extra fte worden aangetrokken bij schuldhulpverlening voor de benodigde nazorg en begeleiding. Hiervoor krijgen gemeenten geen middelen van het Rijk.

Thema Thuis

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat van dit thema bedraagt € 3,7 miljoen.

Beschermd wonen: € 3,4 miljoen 
Het resultaat betreft het aandeel van de gemeente Breda in de centrumregeling Beschermd Wonen regio Breda. Het resultaat wordt mede veroorzaakt doordat, na de vaststelling van de begroting, door de gemeenschappelijke regeling de omvang van de integratie uitkering beschermd wonen tweemaal in omvang is gestegen door loon- en prijsbestelling en de volume-indexatie. Het betreft hier een totaalbedrag van € 4,7 miljoen (aandeel gemeente Breda ongeveer 50%).

Daarnaast is er een subsidieregeling beschikbaar inzake regionale ambulantsering regio Breda voor een bedrag van € 1 miljoen. Het aantal subsidie aanvragen voor 2023 blijft achter. Het verwacht resultaat op deze post bedraagt € 0,8 miljoen (aandeel gemeente Breda ongeveer 50%).

Gemeenschappelijke regeling geweld in afhankelijkheidsrelaties: € 0,3 miljoen 
Vanuit de regio West-Brabant West (WBW) wordt er een bijdrage ontvangen van € 0,3 miljoen voor geweld in afhankelijkheidsrelaties. Deze ontvangen bijdrage was niet voorzien tijdens het begrotingsproces.

Daarnaast is er vanuit de exploitatiereserve € 1,6 miljoen toegevoegd aan de begroting van de gemeenschappelijke regeling geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA). Hiervan wordt € 1,2 miljoen onttrokken. Conform resultaatbestemming 2022 wordt het restant van de exploitatiereserve ingezet in 2024. Conform afspraak blijven deze middelen beschikbaar voor de gemeenschappelijke regeling GIA. 

Regionale middelen maatschappelijke opvang
Vanuit de exploitatiereserve is € 3,2 miljoen toegevoegd aan het budget van maatschappelijke opvang (betrof incidentele middelen die toegevoegd zijn aan de decentralisatie uitkering maatschappelijke opvang van eerdere jaren). Hiervan wordt € 1 miljoen onttrokken. Conform resultaatbestemming 2022 en de beleidsnota Maatschappelijke opvang wordt het restant van deze middelen ingezet in 2024 en verder. 

Thema Leven

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € -0,4 miljoen.

Volksgezondheid: € -0,4 miljoen
De GGD heeft te maken met gestegen loonkosten door toedoen van de nieuwe CAO. Conform afspraak mogen zij deze CAO-indexering ten laste brengen van de gemeente. Hierdoor loopt het tekort in de gemeentelijke begroting op tot ongeveer € 0,35 miljoen. 

Thema Ontmoeten

Afwijkingen en prognose

Terug naar navigatie - Afwijkingen en prognose

Het te verwachten resultaat bedraagt € 3,0 miljoen.

Opvang vluchtelingen Oekraïne: € 3,0 miljoen
Voor de uitvoering van de regeling Opvang ontheemde Oekraïners ontvangt de gemeente middelen vanuit het Rijk middels een SISA-uitkering. De omvang wordt bepaald door het aantal opgevangen personen in een gemeentelijke opvanglocatie. Naar verwachting wordt de uitkering niet volledig besteed. Deels komt dit door een gunstige afrekening van de energiekosten in de Koepel. Maar ook biedt de grootschaligheid van de Koepel efficiencyvoordelen. In navolging op een toezegging van de staatssecretaris mogen de middelen ook ingezet worden voor de bredere taak in de opvang van vluchtelingen. Een bedrag van € 0,2 miljoen wordt daarom ingezet voor veiligheids- en inrichtingsaanpassingen aan de tussenvoorziening het Koetshuis. Het verwachte resultaat bedraagt daarna € 3 miljoen.